معرفی کتاب: قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام
الگویی از تحلیل گفتمانی که در این کتاب بهکار رفته است، نصّ دینی را همواره در مرکز دایرهی فرهنگ سیاسی مسلمانان قرار میدهد و آنگاه با توجه به ساخت و روابط قدرت در جهان اسلام به تحلیل دانش سیاسی و سازوکارهای اقتداری آن در تمدن اسلامی اقدام میکند. نصوص دینی در جوامع اسلامی متن پایه و مولدی است که تمام یا بیشتر گونههای متون و اندیشهی سیاسی را، که فرهنگ ما انباشته از آنها است، زاده و پرداخته است. اما، چرا از بین امکانهای مختلف تنها وجه اقتداری این نصوص به عقلانیت پایهی تاریخ ما بدل شده است؟ چرا چنین است؟ این نظریههای اقتدارگرا از کجا آمدهاند؟ چگونه تدوین شدهاند؟ چگونه عمل کرده و میکنند؟ و چه نقش و سلطهای در زندگی و اکنون ما دارند؟ پرسشهایی هستند که نوشتهی حاضر شاید بتواند پرتویی بر برخی زوایای ناروشن آن بیفکند و دایرهای از دوایر ممتد و پیچیدهٔ اقتدار در دانش سیاسی سنتی ما را بازنماید.
تعداد صفحات: ۳۷۶
داود فیرحی کیست؟
داود فیرحی متولد سال ۱۳۴۳ در زنجان است. او مقدمات علوم حوزوی را در سال ۱۳۶۰ در مدرسهی علمیهی حضرت ولیعصر (عج) زنجان آغاز کرد و در سال ۱۳۸۰ در سطح و خارج فقه و اصول در حوزهی علمیهی قم به پایان رساند. در مقطع کارشناسی و کارشناسیارشد علوم سیاسی به ترتیب در سالهای ۱۳۷۰ و ۱۳۷۳ از دانشگاه تهران فارغالتحصیل شد و در سال ۱۳۷۸ موفق به دریافت دکتری علوم سیاسی از همان دانشگاه شد. وی از سال ۱۳۷۸ تاکنون عضو هیئت علمی و دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران است.
پ.ن:
این کتاب هرچند از منابع مهم کارشناسی ارشد و دکتری است و شاید اولین کتابی باشد که از سلسله کتب دکتر فیرحی باید مطالعه شود اما از متنی بسیار ثقیل، برخوردار است به گونهای که یک دانشجوی کارشناسی ارشد، شاید چند پاراگراف آن را در یک صفحه، بتواند به خوبی درک کند.
درباره این کتاب بیشتر بخوانید:
ملاحظاتی درباره کتاب «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام»
نگاهی به کتاب«قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام»