ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

ما۲۴نفر

(تارنمای دانشجویان معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی ۹۱ - دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام

محفل ۲۴ دانشجوی معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی دانشگاه امام صادق(ع). سعی می‌کنیم آن‌چه خودمان و دیگر دانشجوهای معارف‌اسلامی و علوم‌سیاسی به آن نیاز دارند را منتشر کنیم.
اگر شما هم اطلاعاتی برای انتشار دارید، با ما به اشتراک بگذارید.
منتظر انتقادها و پیشنهادهای شما هستیم.

این کتاب که توسط دکتر صادق زیباکلام نگاشته شده است، یکی از منابع آزمون دکتری علوم‌سیاسی است که می‌توانید مقدمه این کتاب را در ادامه مطلب دریافت کنید.

معرفی کتاب

کتاب حاضر که منبع اصلی درس "تحولات سیاسی و اجتماعی ایران ۱۳۲۰ - ۱۳۲۲" در مقطع کارشناسی رشته علوم سیاسی محسوب می‌شود به بررسی تحولات ایران در سال‌های نخست پس از سقوط رضا شاه اختصاص دارد. در این کتاب نویسنده ضمن تجزیه و تحلیل رویدادهای این مقطع زمانی، کوشیده است نشان دهد که عامل اصلی تغییر و تحولات سیاسی این برهه زمانی، نخبگان سیاسی و صاحبان قدرت داخلی بوده‌اند نه قدرت‌های خارجی.

مباحث کتاب در چهار فصل تدوین شده است. در فصل اول از زمینه‌های پیدایش عصر رضاشاه صحبت می‌شود. در فصل دوم که نویسنده به جامعه شناسی ایران بعد از عصر رضا شاه‌ پرداخته، نقش دو عامل: قدرت‌های خارجی و قوه مقننه بررسی شده است. در فصل سوم که "الیگارشی حاکم و مجلس سیزدهم" نام گرفته، ساختار و عملکرد فراکسیون‌های مجلس سیزدهم (شامل فراکسیون‌های اتحاد، میهن، اتفاق، مستقل، منفردین) و دولت‌های فروغی (شهریور تا اسفند ۱۳۲۰)، سهیلی (اسفند ۱۳۲۰تا مرداد ۱۳۲۱) و قوام السلطنه (مرداد تا بهمن ۱۳۲۱) سرانجام، شورش هفدهم آذر ۱۳۲۱ ارزیابی شده است. در فصل چهارم به نخستین تلاش‌های محمدرضا شاه برای کسب قدرت توجه شده است. در این فصل همچنین به اصلاحات مالی و ماموریت آرتورمیلسپو (۱۳۲۱ - ۱۳۲۳) اشاره شده است. در پایان فهرست منابع آمده است.

دریافت مقدمه کتاب
حجم: 926 کیلوبایت
 

*چاپ ششم این کتاب در سال ۳در توسط انتشارات سمت با قیمت ۴,تومان منتشر شده است.

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی